Lukuhaasteen ensimmäisen ruksin laitan kohtaan 8: ”kirja,
jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle”. Richard Galbraithin romaanin
Käen kutsu (Otava, 2013) tapahtumat sijoittuvat Lontooseen. J. K. Rowling päätti julkaista
dekkarinsa Käen kutsu (Cuckoo’s Calling) salanimellä, mutta tieto kirjailijan
henkilöllisyydestä vuosi nopeasti julkisuuteen. Täytyy myöntää, että Rowling
oli syy tarttua kokeeksi tähän kirjaan. Potterit olen aikanani ahminut, ja
kiinnostuksesta luin myös Rowlingin ensimmäisen aikuisten romaanin Paikka
vapaana. Se olikin varsin lukemisen arvoinen romaani, mutta tämä dekkariavaus
ei nyt oikein vakuuta.
Yleensä luen dekkareita silloin, kun haluan uppoutua
johonkin niin, että unohdan työasiat enkä malta laskea kirjaa kädestäni. Nautin
siitä, että kirja ihan tosissaan vie mukanaan ja saa kääntämään sivun toisensa
perään, vaikka pitäisi jo mennä nukkumaan. Ei haittaa yhtään, jos Harry Hole saa
välillä turpiinsa ja verta roiskuu. Vaikkei päältä päin ehkä uskoisi, olen siis
kovaksikeitetyn dekkarin ystävä.
Käen kutsu taas on hyvin perinteinen salapoliisiromaani,
joka varmasti viehättää niitä, jotka sellaisesta pitävät. Siinä Cormoran Strike -niminen,
Afganistanista ilman jalkaa palannut, rahapulassa oleva ja naisystävästään
juuri eronnut yksityisetsivä selvittää, oliko kuuluisan lontoolaismallin Lula
Landryn kuolema todella itsemurha. Työparinaan hänellä on näppärä ja tahdikas
”tilapäisratkaisu” Robin, joka ei ole tietävinään siitä, että Strike nukkuu
toimistossa ja syö nuudeleita. Työparin yhteenhitsautumista on ihan hauska
seurata, mutta varsinainen murhamysteeri etenee verkkaisesti ja lähinnä Striken
omassa päässä. Strike ontuu ympäri Lontoota haastatellen Lula Landryn
tunteneita ihmisiä, jotka edustavat melkoisen stereotyyppisesti eri
yhteiskuntaluokkia. Varsinaista yhteiskunnallisuutta tässä ei mielestäni kuitenkaan
ole samassa mitassa kuin Paikka vapaana -romaanissa tai jopa Pottereissa.
Koska murhajuoni selviää vasta ihan lopussa, huomio
kiinnittyy lukiessa moniin muihin asioihin. Tummaihoinen Lula on adoptoitu
rikkaaseen valkoiseen perheeseen, jossa kuitenkin kaikki on vähän pielessä.
Lula etsii oikeita juuriaan ja löytääkin biologisen äitinsä. Tämä, kuten
oikeastaan kaikki muutkin ihmiset Lulan ympärillä, yrittää saada palasen hänen
menestyksestään. Yritin hakea Lulalle annetusta lempinimestä ”Käki”
jonkinlaista symboliikkaa, mutta ei se mielestäni ainakaan siitä tule, että hän
käyttäisi toisia hyväkseen pikkulintujen pesään munittuna – paremminkin Lula on
se, jota yritetään käyttää hyväksi. Kirja esittääkin niin hyväosaiset kuin köyhemmätkin
ihmiset melkoisina omaneduntavoittelijoina. Lulasta itsestään ei taas saa oikein
mitään käsitystä.
Kun kaikki sitten ratkeaa, ainakin minä jäin lukijana ilman
”wow, näinkö se menikin” -elämystä. Olisin myös kaivannut matkan varrelle enemmän
täkyjä, joiden perusteella murhaajaa olisi voinut lukiessa arvailla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti