Markku G. Soikkelin scifidekkari Läpinäkyvä kuolema (Minerva, 2014) täyttää lukuhaasteen kohdan 1:
”kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin”. Markku Soikkelin
kurssilla olen sen sijaan istunut Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden
laitoksella joskus 2000-luvun alkuvuosina. Kurssi oli muistaakseni nimeltään
romanssikirjallisuus. En tainnut olla loisteliampia opiskelijoita, sillä kurssista
on jäänyt mieleen lähinnä paljain varpain kulkenut Soikkeli. Jouluostoksilla
sitten ihmettelin, miten tutun näköinen mies esitteli kirjaansa Koskikeskuksen aukiolla.
Kotimaista scifiä ja vieläpä dekkari, kuulosti kiinnostavalta. Kirja olisi
silti saattanut jäädä pitkäksi aikaa hyllyyn, ellen olisi nähnyt sitä
Aamulehden jutussa, jossa kerrottiin
Tulenkantaja-kirjallisuuspalkintoehdokkaista.
Kävipä kuitenkin niin, ettei tämä ihan minun kirjani ollut.
Kirjan miljöönä on Dammerburgin kaupunki Saksassa. Eletään maailmassa, jossa
periaatteessa kaikesta on tullut läpinäkyvää. Kaikkea puhetta ja liikkumista
seurataan ja kaikki tieto tallennetaan Arkistoon. Ihmiset ovat
telomeerihoitojen ansiosta käytännössä kuolemattomia, mutta toisaalta lähestulkoon
hedelmättömiä.
”Maailma tunsi edelleen kolme ikuisuuden lajia. Oli lihan ikuisuus,
johon rikkaat pyrkivät telomeerihoidoilla, ja oli muistin ikuisuus, jota
yritettiin tarjota vanhuksille, vaikka nämä eivät kyenneet arvostamaan sitä. Ja
jonkinlaista ikuisuutta tavoittelivat nekin, jotka maksoivat mitä vain saadakseen
lapsen nimensä tai geeniensä jatkajaksi.
Kun
skandaali iski kaupunkiin, se kaatoi nämä ajattomuuden haaveet, polki perinteet
lokaan, joka oli tahmeampaa kuin sukupolven muisti. ”
Identiteetti perustuu kännykän käyttöön – jos ei omista
kännykkää, ei ole oikeastaan edes olemassa. Sosiaalisen median sijaan ihmiset hakeutuvat yksityisiin
luottamuspiireihin. Perinteistä virkavaltaa ei enää juuri tarvita, joten
kaupungissa on vain kolme poliisia. Vastoin kaikkia odotuksia kaupungissa
tapahtuu kuitenkin murha. Murhan selvittämisen pitäisi läpinäkyvässä
ympäristössä olla helppoa, mutta tekijästä ei löydykään mitään jälkiä. Poliiseilla
on kiire, sillä kun tieto murhasta leviää kaikille, koko yhteiskunnan
turvallisuus järkkyy. Lopulta rikollinen selviää, mutta tutkimusten yhteydessä
käy ilmi myös Arkistoon liittyvä korruptiosotku.
Soikkeli pohtii paljon ihmisten arvoja kehittelemässään
maailmassa. Osa ihmisistä, muiden muassa komisario Jordan, kuuluu syvävihreisiin,
jotka tarjoavat kuolemaa mahdollisuutena jättää loputon elämä taakseen. Muita ryhmiä
ovat esimerkiksi agnostikot ja kristityt finalistit. Aineksia kirjassa on
valtavasti, ja valitettavasti tuntuu, että dekkarijuoni jää kaiken selityksen alle. Täytyy tosin sanoa,
että scifi-tuntemukseni on aika vähäistä, joten en ole varmastikaan pätevä
sanomaan tästä lajinsa edustajana mitään. Jotenkin tämän kirjan lukeminen
kuitenkin tuntui valtavan työläältä, ja olin lopettaa kesken monta kertaa –
minua kerronta ei vetänyt ollenkaan mukaansa, vaikka joitakin kiinnostavia tai
hymyilyttäviä ajatuksia maailman menosta ja ihmisestä siinä olikin.
”– Entä miten te määrittelette luonnolliset
olennot, herra Michat? Jordan kysyi pitäen kiinni vierailijaa velvoittavista
kohteliaisuuksista.
Michat
rupisti otsaansa epäilevästi. Sitten hän sanoi: – Tuo kysymys on merkityksetön.
Kaikki mikä kasvaa tai lisääntyy, on osa jatkuvaa luomista. Mutta mitä te syvävihreät
siitä ajattelette?
–
Meidän mielestämme luonnollisia ovat vain ne olennot, jotka huutavat
pudotessaan.”
Jk. Joulukuussa Koskikeskuksessa
näkemälläni Soikkelilla oli kengät jalassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti