Lukuhaasteen trilogiakohtaan olin ajatellut lukea kovasti
kohkatun Varistyttö-trilogian, mutta
taidanpa vaihtaa ajatusta. Ehkä voin merkitä sarjan ensimmäisen osan, Varistytön (Kråkflickan, Otava 2014), kohtaan
45, ”kirja joka pelottaa sinua”. Ainakin kansi on pelottava. Carl Larssonin perheidylliä
rakentava kuva alastomasta pikkutytöstä muuttuu kammottavaksi, kun tytön
kasvoille laitetaan afrikkalaisnaamio, joka saa hänen silmänsä näyttämään
hyytäviltä mustilta kaivoilta. Tätä kirjaa ei voi lapsiperheessä pitää
näkyvissä.
Kammottavaa on kansien sisälläkin. Kirjailijanimen Erik Axl
Sund taakse kätkeytyvät tekijät Jerker Eriksson ja Håkan Axlander Sundquist
ilmeisesti ajattelevat, että menestysdekkari kokataan yhdistämällä järkyttävimmät
ainekset, joita kuvitella saattaa: Otetaan roppakaupalla pedofiliaa, insestiä
ja ihmiskauppaa sekä ripaus lapsisotilaita ja lisätään keitokseen lisätään vielä muumioituneita,
silvottuja lapsenruumiita. Sekoitetaan vähän muttei liikaa ja lämmitetään
haalealla lämmöllä.
Maailmassa on kaikkea tuotakin, totta, eikä siltä saa sulkea silmiään. Minua kuitenkin herättelee enemmän vaikkapa hyvä reportaasi kuin dekkari, joka ratsastaa vain järkyttävyyksillä ja ohittaa kerronnan ja kielen keinot. Nyt tulee yllättävin osuus. Varistyttö ei juuri pelottanut minua. Pulssi alkoi kiihtyä vasta sivun 300 paikkeilla, jolloin rikoksia tutkiva Jeanette Kihlberg joutuu hieman liian lähelle tutkittaviaan. Tähän asti rikoksia kuvaillaan jotenkin etäisesti. Jos rikostutkijalla ei ole mitään pelissä, ei tutkinta vedä ainakaan minua lukijana mukaansa, vaikka rikokset olisivat kuinka hirvittäviä. Hyvän dekkarin saa aikaan vähän vähemmilläkin shokkiaineksilla, kunhan kaiken vispaa kunnolla sekaisin, kuumentaa tuliseksi ja tarjoilee kiinnostavasti.
Maailmassa on kaikkea tuotakin, totta, eikä siltä saa sulkea silmiään. Minua kuitenkin herättelee enemmän vaikkapa hyvä reportaasi kuin dekkari, joka ratsastaa vain järkyttävyyksillä ja ohittaa kerronnan ja kielen keinot. Nyt tulee yllättävin osuus. Varistyttö ei juuri pelottanut minua. Pulssi alkoi kiihtyä vasta sivun 300 paikkeilla, jolloin rikoksia tutkiva Jeanette Kihlberg joutuu hieman liian lähelle tutkittaviaan. Tähän asti rikoksia kuvaillaan jotenkin etäisesti. Jos rikostutkijalla ei ole mitään pelissä, ei tutkinta vedä ainakaan minua lukijana mukaansa, vaikka rikokset olisivat kuinka hirvittäviä. Hyvän dekkarin saa aikaan vähän vähemmilläkin shokkiaineksilla, kunhan kaiken vispaa kunnolla sekaisin, kuumentaa tuliseksi ja tarjoilee kiinnostavasti.
Poliisi Jeanette Kihlberg ei valitettavasti ole ainakaan
alussa kovin kiinnostava tyyppi. Koko kirjan aikana hän ei saa selville vielä
mitään – Varistyttöä myydään ilmeisesti nimenomaan trilogiana, vaikka osat ovat
ilmestyneet erikseen. Kovin kiinnostava ei alussa ole myöskään psykoterapeutti
Sofia Zetterlund, joka tutkii erityisesti nuorena kaltoin kohdellun
Victoria Bergmanin tapausta. Kun kaksi kolmasosaa kirjasta on takana,
tilanne muuttuu kieltämättä yhtäkkiä koukuttavaksi, mutta siitä ei voi juuri blogissa
kertoa. Minua lukijana kuitenkin ärsyttää, että tapaus jää täysin kesken. Koska
Otava ilmeisesti haluaa myydä minulle myös jatko-osat, kostan Otavalle olemalla
ostamatta niitä. Enkä muuten ostanut ensimmäistäkään osaa, vaan kirjastosta
lainasin. Siitä saivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti