Annamari Marttisen Mitä
ilman ei voi olla (Tammi, 2013) tarttui mukaan kirjastosta. En ollut
kirjasta aiemmin kuullut eikä oikeastaan kirjailijakaan ollut painunut
erityisemmin mieleeni. Nimen perusteella annoin kirjalle
mahdollisuuden täyttää lukuhaasteen kohdan 18, kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa.
Mitä ilman ei voi olla
on koukuttava kolmiodraama, joka kuvataan niin pettäjämiehen, toisen naisen kuin petetyn
naisenkin näkökulmista, jopa niin, että samat tapahtumat toistuvat kirjassa eri
henkilöiden kokemina. Kerrontaratkaisu tuo kirjaan melkoisesti ilmaa. Joissakin
tapauksissa on kiinnostavaa katsoa samoja tapahtumia eri silmin, mutta monissa
kohdin asia tulisi varmasti selville muutenkin.
Iiro ja Vaula ovat aviopari, jolla on 10-vuotias
Emilia-tytär. Iirolla ja Vaulalla menee hyvin. Kaikin puolin niin hyvin, ettei
mitään syytä pettämiseen pitäisi olla. Vaula on kaunis ja laitettu. Perheelle
pyhitetään perjantai-illat. Iiro ja Vaula ovat käyneet läpi raskaan kokemuksen,
ja Iiro on luvannut olla aina Vaulan tukena. Lilja on yksinhuoltajaäiti, siro nuori
balettitanssija.
Yhtenä iltana Iiro menee taidenäyttelyn avajaisiin ilman
Vaulaa. Avajaisissa on Lilja. Iiro ja Lilja tekevät sarjan pieniä peräkkäisiä päätöksiä,
jotka johtavat nopeasti Liljan sänkyyn. Liljasta tulee Iirolle pakkomielle. Mitä
pettämisestä seuraa? Piilottelua, salailua, hätäisiä selityksiä, alibien
varmistelua, alas painettuja katseita. Treenikassin pakkaamista, kondomien piilottelua,
puhelimen vilkuilua. Verkko kiristyy, ja väistämätöntä on, että kaikki tulee
esiin. Salaisuudet eivät pysy salassa, johtolankoja jää aina, peruutusvaihde
puuttuu.
Nyt Iiro. Nyt se tapahtuu. Se mikä lähti liikkeelle. Mikään ei voi estää sitä, ei mikään mitä tekisit toisin tai jättäisit tekemättä. Perua ei voi. Tehtyjä asioita ei voi perua elämässä. Tehtyjä valintoja ja niiden aikaansaamia toimia.
On omituista, että voin lukea sarjamurhaajista vajoamatta
moralismiin, mutta pettäjistä en. Alamaailma on etäällä, avioliitto lähellä. Jo
kirjan nimi saa niskakarvat nousemaan. Mitä ilman ei muka voisi olla? Ilman
salaisia tapaamisia hotellihuoneissa? Iiro ei selitä toimintaansa millään
muulla kuin järjettömällä intohimolla. Sekö antaa oikeutuksen tuhota oma
avioliitto? Mikään ei aja Iiroa pois Vaulan luota, ja välillä hän miettiikin,
onko mahdollista rakastaa kahta ihmistä yhtä aikaa. Lilja tietää, että mies on
varattu, mutta haluaisi tämän omakseen ja on järjettömän mustasukkainen
Vaulalle perjantai-illoista.
Järjen ylittävästä intohimosta saa tehtyä tunteikkaita
tangoja ja koukuttavia kirjoja. Moni haluaa mieluummin lukeutua tunne- kuin
järki-ihmisiin. Järjettömällä tunteiden – tai halujen, kuten tässä kirjassa – perässä
juoksemisella saa kuitenkin paljon tuhoa aikaan. Kirja ei edes mässäile kolmiodraaman
liepeillä kasvavien lasten murheilla vaan keskittyy avioliittoon ja jättää
senkin lopussa epäselvään tilaan. Selvää on vain, että mikään ei ole ennallaan.
Kirjan lopussa hätäisen ja harkitsemattoman ratkaisun tekee
Vaula: Ja sitten, ilman harkintaa, vain
totellen yhtäkkistä impulssia, hän teki sen. Impulssinsa kullakin. Vaulan
teko tuo rumuuden näkyviin kaikille, ja kirja pyrkiikin tuomaan esiin julmuuden
kaikissa osapuolissa. Itse en kyllä osaa Vaulaa syyttää. Kaikki oli lähtenyt
liikkeelle jo ensimmäisestä impulssista, hetkestä juhlissa: ”Aiotko olla täällä kuinka pitkään?” ”En
välttämättä.”
Jos toinen heistä
olisi sanonut: mutta hei, oli tosi kiva jutella, ja kääntynyt pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti