Harvoin
tulee luettua novelleja. Virhe. Kyllä minä novelleja luen. Niitä on
oppikirjoissa, ja niitä lukiessa analysoidaan kerrontaa, tutkitaan
henkilökuvausta, etsitään motiiveja ja tehdään tulkintoja. ”Mitä tämä novelli
sanoo ihmisestä/elämästä/maailmasta?” Novellit haravoidaan puhki, joka sanaa
pysähdytään ihmettelemään ja lopuksi muistutetaan, että älä sitten kirjoita
arvostelua vaan analyysi. Ihmekös, että novelleihin ei vapaa-ajalla tartu.
Yritän
uudelleen: harvoin tulee luettua novellikokoelmia. Se on valitettavasti totta.
Pähkäilin pitkään, minkä novellikokoelman valitsisin lukuhaasteen kohtaan 7.
Omassakin hyllyssä olisi jotakin ainakin osittain lukematta: Raija Siekkistä,
Jari Järvelää, Jhumpa Lahiria, Mika Waltariakin. Huovisen Rasvamaksaa ei kai
sentään lasketa eikä Kyrön Mielensäpahoittajaa? István Örkényn
Minuuttinovelleja oli pitkään meillä vessassa, suosittelen! Kirjastossa
pyörin pitkään. Carol Shieldsiä joku suositteli, mutta enhän minä nyt mitään järkälemäistä
novellikokoelmaa ala lukea, kun on tämä lukuhaastekin ja pitäisi saada se pikapuoliin pakettiin, että
voisi alkaa intoilla syksyn uutuuksista. Sitten
välähti: Tove Jansson! Ja välähti uudestaan: Eipäs, kun nyt luen vihdoin sen
Daniil Harmsin Sattumia, sehän minun on pitänyt lukea! Kaikki taidehörhöt
opiskelijatkin sitä aina hehkuttavat.
Lainasin
molemmat. Aloitin Harmsilla. Totesin, että olisin varmaan pitänyt tästä paljon
kymmenen vuotta sitten. Sääli. Ehkä se olisi viihtynyt Örkényn
Minuuttinovellien kanssa siellä vessan ikkunalaudalla.
Mutta se
Jansson. Ai että. Juuri niin leppoisaa ja kuitenkin vähän vinksahtanutta
lomaluettavaa kuin kaipasinkin. Jansson leikkii nukkekaapissaan monenlaisilla
tyypeillä. Jansson kirjoittaa omaperäisistä hahmoista ymmärtäen ja hyvin
viisaasti.
Niminovellissa
verhoilijamestari Alexander ja hänen asuintoverinsa Erik jäävät kumpikin
eläkkeelle töistään. Heidän elämänsä on aluksi hankalaa. Päiväkausien
yhdessäolo tuntuu hankalalta. Erik purkaa toimettomuuttaan siivoamiseen.
Alexander sen sijaan alkaa rakentaa nukkekaappia, ilman mitään erityistä syytä.
Nukkekaapin rakentaminen vie kaiken ajan. Peliin astuu kolmas pyörä, Boy, joka
tulee asentamaan nukkekaappiin lamppuja. Työ imaisee Boyn ja Alexanderin kokonaan,
Erik tarjoilee ruokaa silloin kun rakentajat malttavat syödä. Lopulta talo on
valmis. Mutta kenen se on?
Me teimme sen! Huusi Boy ja nauroi kovalla äänellä. Alexander ja minä! – – No? Mitä sanot meidän talostamme?– –Alexander aukaisi hitaasti savukepakkauksen, hän otti esiin savukkeen ja sytytti sen. Se tosiaan pyörii, hän sanoi. Boy, sinä osaat hommasi. Nyt se on täydellinen. Ikinä ei ole rakennettu sellaista taloa kuin Erikin ja minun talo on.
Miesten
välinen jännite näkyy muutamissa sanoissa, mutta lukija aistii sen voimakkaana.
Kokoelmassa
on 12 novellia. Monessa niistä tarkkaillaan ihmistä, joka on jollakin tapaa
hiukan pois raiteiltaan. Frans etsii aitoa polynesialaisuutta Hawaijilla ja majatalon
isäntä tarjoilee sitä hänelle, viis siitä, että tämä joutuu valehtelemaan
yhdestä jos toisestakin asiasta. Amerikkaan muuttanut Johanna pitää
leijonaäidin tavoin huolta itsenäisyyttä kaipaavasta sisarestaan ja pyrkii
säilyttämään kulissit pystyssä kirjeissään kotiin: Meidän asiamme ovat hyvin. Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Näyttelijätär
Maria Mickelson käyttää kilttiä sukulaisnaista hyväkseen valmistautuakseen
rooliin, jota ei edes halunnut. Flora Johansson on hemmoteltu lapsi, joka ei
kestä sitä, miten nuoruus loppuu ja menneeseen ei ole paluuta.
Eniten
päänvaivaa tuotti novelli Lokomotiivi, jossa päähenkilö on Yhdistyneiden
rautateiden palveluksessa oleva konepiirtäjä. Hän suhtautuu juniin, ennen
kaikkea vetureihin, intohimoisesti. Jo pienenä hän on katsellut junia
koulumatkoillaan ja sepittänyt mielessään kertomuksia, jotka saavat
huippukohtansa rautatieasemalla. Töissä hän tekee konepiirustuksia, kotona
piirtää lokomotiiveja harrastuksenaan. Harrastukseksi hän sitä kutsuu, mutta
pakkomiellekään ei taida olla kaukana. Muita ihmisiä tavatessaan hän pyrkii
johdattelemaan nämä keskustelussa siihen, mistä nämä tosiaan välittivät, mitä
nämä toivoivat tai pelkäsivät.
Sitä hetkeä kun he paljastivat itsensä hänellä oli tapana nimittää lokomotiivin ideaksi. Kun he lähestyivät avautumishetkeä hän tarkkaili tiiviisti heidän kasvojaan ja käsiään, äänensävyään ja taukojaan, kaikki tämä antoi paljon paremmin kuin sanat aistimuksen pidätetystä voimasta ja juuri sitä hän tarvitsi työhönsä. Koneen sisäisen, pidätetyn voiman.
Kerran hän
tapaa naisen, joka on kiinnostunut junista. Mies lähenee naista, mutta tajuaa
sitten, ettei hän voikaan luottaa tähän. Ajatus yhteisestä elämästä ahdistaa. Suhde
saa yllättävän lopun, mutta novellin loppu paljastaa, että kysymys olikin koko
ajan jostakin muusta. Jansson pyörittää lukijaansa taitavasti. Ehkäpä tässä myös
lukija on nukke, jolla leikitään?
Kerronnaltaan
novelli onkin aika erikoinen. Kesken kaiken minäkertoja vaihtuu ulkopuoliseksi:
Kenties minun pitäisi käyttää itsestäni
yksikön kolmatta persoonaa ensimmäisen sijasta. ’Hän’ on asiallisempi kuin
’minä’. Siltä minusta tuntuu. Välillä kertoja kommentoi kuitenkin
toimintaansa minä-muodossa: Eksyn
asiasta. Odottakaa. Loppupuolella kertoja palaa jälleen kokonaan minäkerrontaan.
Lokomotiivi
on juuri niitä novelleja, joita pitäisi alleviivata kolmella erivärisellä
kynällä, tökkiä ja käännellä. Toisaalta, minullapa on vielä muutama päivä lomaa
jäljellä, joten en tee sitä vaan säilytän alkuperäisen wow-elämyksen: lankaan
menin.
Nukkekaappi-kokoelman novellit
eivät kerro taiteilija Tove Janssonista, mutta paljon Jansson on varmasti niihin
ammentanut omasta elämästään tai ainakin käyttänyt niissä tietojaan eri
aloilta, kuten kuvanveistäjän työstä, nukkekaapin rakentamisesta tai sarjakuvan
piirtämisestä. Uusinta Jansson-elämäkertaa en ole lukenut, mutta Sanat, kuvat,
elämä -teoksen luin vuosia sitten. En siis muista Janssonin parisuhdekiemuroita
kovinkaan hyvin. La petit lectrice -blogissa sen sijaan osataan verrata Suuri
matka -novellin naisten suhteita Tove Janssonin, hänen äitinsä ja Tuulikki
Pietilän suhteisiin. Vaan toimii novelli näistä tietämättäkin. Niin tai näin, näitä
novelleja oli ilo lukea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti