Suomen malli on
ammatillinen ja demokraattinen muutoksen tie, joka kasvaa alhaalta päin, jota
johdetaan ylhäältä ja jota tuetaan ja haastetaan sivuilta.
Aloitin uuteen työvuoteen orientoitumisen kahlaamalla Pasi
Sahlbergin tuoreen kirjan Suomalaisen
koulun menestystarina ja mitä muut voivat siitä oppia (Into, 2015).
Pasi Sahlberg opettaja, tutkija ja kansainvälisen koulutuspolitiikan asiantuntija. Hän on Harvardin yliopiston vieraileva professori ja on työskennellyt muun muassa Opetushallituksessa ja Euroopan komissiossa. Sahlberg on kirjoittanut kirjan alkujaan englanniksi, ja se on käännetty 15 kielelle. Suomennoksen on tehnyt
Salla Korpela. Täytän tällä lukuhaasteen kohdan 9: tietokirja.
Kirjan nimi kertoo jo paljon siitä, mistä teoksessa on
kysymys. Sahlberg käy läpi suomalaisen koulun vaiheita selittääkseen
kansainväliselle lukijakunnalle, mistä Suomen PISA-menestys on peräisin. Suomessa
juoksee koulutuksen kehittäjien delegaatioita läheltä ja kaukaa (yhdenkin
professorin otsaan suloinen oppilaani vippasi vahingossa pyyhekumin). Sahlberg
tähdentää kuitenkin sitä, että yksittäisten asioiden kopioimisella ei Suomen
koulutusihme siirry. Sitä paitsi monet opetusmenetelmistämmekin perustuvat
yhdysvaltalaiseen tutkimukseen, jota Yhdysvalloissa vain ei ehditä hyödyntää,
koska aika kuluu arviointiin vaikuttaviin kokeisiin valmistautumiseen ja
erilaisten tempoilevien reformien toteuttamiseen.
Suomalainen koulutus on kulkenut koko ajan toiseen suuntaan
kuin muut: Opettajat ovat korkeasti koulutettuja ja heillä on suuri
mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä. Heitä ei vaadita tilille ulkoisten
osapuolien tekemistä arvioinneista vaan heihin luotetaan ammattilaisina. Suomessa useat lahjakkaat nuoret haluavat opettajiksi, koska ammatti on suosittu arvostuksen, korkean koulutuksen ja työskentelyvapauden takia. (Sahlberg ei kertaakaan mainitse kesä-, heinä- ja elokuuta!)
Opettajat joka puolella maailmaa ryhtyivät ammattiinsa tarkoituksenaan rakentaa yhteisöjä ja välittää kulttuuria, mutta suomalaisilla opettajilla on todellinen mahdollisuus ja valta toteuttaa näitä tavoitteita.
Suomessa oppilaiden
keskuudessa ei juuri ole kilpailuasetelmaa, ei myöskään koulujen. Eriytymisen ja
valinnanmahdollisuuksien sijaan pyritään tarjoamaan samat mahdollisuudet
kaikille. Suomalaisen peruskoulun onnistumisessa suuri merkitys on
suomalaisella yhteiskunnalla, kulttuurilla ja sosiaalisella ympäristöllä, jossa
tällainen koulujärjestelmä toimii. Se ei siis sellaisenaan edes siirry muihin
maihin. Vaikka suomalaista peruskoulua on syytetty
tasapäistämisestä, PISA-menestys 2001 osoitti, että Suomessa on tehty paljon
oikein. Tutkimukset osoittavat, että koulujärjestelmän
tasa-arvoisuus johtaa kaikkien parempaan oppimiseen. Tämä on tärkeä oppi vanhemmillekin.
Vaikka Suomessa lähikoulut vetävätkin suuren osan koulukkaista, on koulushoppailu
alkanut yleistyä täälläkin. Toisaalta, vaikka lähikoulua käytäisiinkin, suurimmissa
kaupungeissa asuinalue saatetaan jo nyt valita lähikoulun maineen perusteella. Koulut
alkavat eriytyä täälläkin, mutta sen sijaan että arvioinneissa heikosti
menestyviä kouluja rangaistaisiin, kuten muualla, täällä niitä tuetaan.
Toisaalta suomalaisen koulun kukoistus alkaa hiipua. PISA-tulokset
ja -sijoitukset laskevat. Mikä nyt neuvoksi? Moni suomalainen rehtori ja
opettaja on pitänyt PISA-kohkaamista alusta saakka turhanaikaisena. Eivätkä he
ole yksin. Sahlberg siteeraa David Spieghalteria Cambridgen yliopistosta: ”Jos PISA jotakin mittaa, se mittaa
PISA-testien tekemisen kykyä. Koulutuksen suunnittelu yhden ainoan
koulutuskykyindikaattorin mukaiseksi voi olla vahingollista. Meidän on
katsottava koko kuvaa.” Yhdysvalloissa hyvältä yritykseltä kuulostava No
Child Left Behind -ohjelma on saanut jotkin koulupiirit vähentämään opetusaikaa
sosiaalisten taitojen harjaannuttamiselta ja taideaineilta, jotta oppilaat
saataisiin valmennettua paremmin valtiollisiin testeihin. Eihän se nyt niin voi
mennä.
Sahlbergilla on vahva luottamus suomalaiseen
luokanopetukseen, mutta yläkoulun opettajien keskuudessa tuntuu olevan ongelmia.
Sahlberg tuo esiin TALIS 2013 -tutkimuksessa havaittuja epäkohtia: opettaja ei saa
palautetta opetuksesta, hän ei osallistu jatkokoulutukseen ja hän kokee, ettei
ole valmistautunut opettamaan tämän päivän koulussa. Huolestuttavimpana hän
pitää opetusmenetelmien perinteisyyttä: teknologiaa, pienryhmäopetusta ja
projekteja käytetään liian vähän. Aineenopetus kulkeekin kirjassa hieman
sivujuonteena, ikävänä peruskoulun heikoimpana lenkkinä, jossa homma saadaan
kulkemaan, kunhan alakoulu on tehnyt työnsä kunnolla. Tai ehkä tämä on vain
minun tulkintaani, joka syntyy, kun ihminen kääntyy puolustuskannalle: Saavatko
ne luokanopettajat sitten muka palautetta esimiehiltä? Kuka tässä nyt koko ajan
ehtii koulutuksessa rampata, kun pitäisi työtkin tehdä? Yritä tässä nyt
teknologiaa käyttää, kun koulun ainoat koneet ovat aina varattuja ja netti
lagii. Ja kertokaa, miten teen projektia, kun näen oppilaita kolme kertaa
viikossa? Miten niin ei olla valmistautuneita nykypäivän koulumaailmaan – eikö
auskuvuosi mitään ole opettanut? Tutkimusta vastaan on paha käydä väittelemään
mutu-tiedolla, mutta minun kokemukseni mukaan yläkoulun opettajakunta on kyllä
varsin vireää: tehdään projekteja, käytetään teknologiaa, kouluttaudutaan
omalla ajalla ja usein myös omalla rahalla ja pysytään mukana oman alan tieteen
kehityksessä. Norssissa uuvutetaan opettajaopiskelijat esittelemällä vimmatusti
kaikkea sitä, mitä nykypäivän koulu on. Ja jos esimies ei tarkkailekaan
opetusta ja anna siitä palautetta, oppilaat kyllä pitävät siitä huolen, joskus
jopa heidän vanhempansa.
Toisaalta myös kirjassa aineenopettajakoulutuksesta annetut
tiedot ovat hieman harhaanjohtavia. Sahlberg esittelee kaksi pääväylää
aineenopettajaksi: joko pedagogiset opinnot maisteriksi valmistumisen jälkeen
tai hakeutuminen suoraan aineenopettajan koulutusohjelmaan. Ainakin
tuntemissani yliopistoissa pedagogiset opinnot tehdään useimmiten maisterin
tutkinnon sisällä opintojen loppuvaiheessa. Tämä nyt on tietysti pieni
yksityiskohta, jolla ei suurta merkitystä kokonaiskuvassa ole.
Jos suomalaisten opettajien ammattitaidon ylistäminen saa omat puntit
tutisemaan epävarmuudesta, Sahlberg tarjoaa lohtua purkamalla myyttejä
opetuksesta. Monet kansainväliset koulu-uudistajat pitävät opettajia
tärkeimpänä yksittäisenä tekijänä koulutuksen laadun parantamisessa ja haluavat
eroon huonosti suoriutuvista opettajista. Tutkimusten mukaan kuitenkin vain
10–20 prosenttia oppimistulosten eroista selittyy opettajan toimilla ja toinen
saman verta muilla kouluihin liittyvillä tekijöillä, kuten ilmapiirillä,
varustetasolla ja johtamisella. Näin noin kaksi kolmasosaa oppimistulosten
eroista selittyy asioilla, joihin koulu ei voi vaikuttaa. Lisäksi yksittäistä
opettajaa tärkeämpää on koulun kollegiaalinen kulttuuri ja hyvä johtaminen.
Opettaminen on joukkuelaji.
Suomalaisen opettajan kannalta ehkä kiinnostavinta antia
ovat Sahlbergin pohdinnat koulun tulevaisuudesta. Vaikka koulun ympärillä
kuhisee nyt opetussuunnitelmauudistuksen alla, Sahlbergin mukaan kantava visio
puuttuu. Hän hahmottelee visiota tähän tapaan: Koulun tehtävänä on auttaa kaikkia oppilaita löytämään koulussa oma
intohimonsa ja sen myötä lahjakkuutensa. Jotta tähän päästäisiin, pitäisi
perinteistä luokkahuoneopetusta vähentää ja henkilökohtaisen suunnitelman
mukaista oppimista lisätä. Huomio tulisi suunnata sosiaalisiin taitoihin,
empatiaan ja johtajuuteen – näitä Sahlberg pitää yhtä tärkeinä kuin lukemisen,
matematiikan ja luonnontieteiden käsitteiden sekä kulttuurisen pääoman
hallintaa. Tavoitteena tulisi olla oppilaan lahjakkuuden löytäminen. Kyllä se
minusta hyvältä visiolta kuulostaa. Siirtyminen luokkahuoneista henkilökohtaisten
opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen vaatisi tosin valtavaa myllerrystä
koulutyön järjestämisessä ja uudenlaista ammattitaitoakin, jotta homma ei mene pelkästään
mukavaksi puuhasteluksi vaan oppimistavoitteetkin saavutetaan.
Idea herättää varmasti myös vastustusta. Opettajat ovat tunnetusti
ammattiylpeitä, ja koko systeemin kääntäminen päälaelleen on sama kuin
sanottaisiin, että olemme tehneet työtämme koko ajan väärin. Reaktio on varma: ”Eipäs
olla, itse olet väärässä!” Sahlberg on aiemmin itse tuominnut suuret äkkinäiset
uudistukset ja tässäkin esittää, että kyseessä ei ole koulutusuudistus vaan
koko järjestelmän suunnitteleminen uusiksi. Koulun tulisi muuttua askel
askeleelta kohti uutta suurta unelmaa. Hieman yritystä tähän suuntaan vuonna 2016 käyttöön otettavassa opetussuunnitelmassa onkin. Tulevat vuodet näyttävät, millaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia kouluissa onnistutaan rakentamaan ja kuinka oppilaiden kiinnostuksen kohteet voidaan ottaa huomioon niiden suunnittelussa. Paljolti kysymys lienee siitä, haluammeko muutosta.
Ruohonjuuritason fiilis on, että kaikki opettajat ja vanhemmat eivät ehkä jaa Sahlbergin unelmaa tällaisenaan. Vanha on turvallista ja melko toimivaksi havaittua, mitäpä sitä hyvää muuttamaan. Itse häälyn kahden vaiheilla. Unelmoin innostavasta koulusta, jossa jokainen saisi oppia omia vahvuuksiaan hyödyntäen ja kuitenkin kaikkia osa-alueitaan turvallisessa ympäristössä kehittäen. Maailma muuttuu, koulunkin on muututtava. Ei virran mukana ajelehtien tai sinne tänne säntäillen, vaan määrätietoisesti ja harkiten. Ei välineet ja innovaatiot edellä, vaan niitä oman tavoitteen saavuttamisessa hyödyksi käyttäen. Lapsi ja nuori edellä, pedagogisesti rakastaen.
Ruohonjuuritason fiilis on, että kaikki opettajat ja vanhemmat eivät ehkä jaa Sahlbergin unelmaa tällaisenaan. Vanha on turvallista ja melko toimivaksi havaittua, mitäpä sitä hyvää muuttamaan. Itse häälyn kahden vaiheilla. Unelmoin innostavasta koulusta, jossa jokainen saisi oppia omia vahvuuksiaan hyödyntäen ja kuitenkin kaikkia osa-alueitaan turvallisessa ympäristössä kehittäen. Maailma muuttuu, koulunkin on muututtava. Ei virran mukana ajelehtien tai sinne tänne säntäillen, vaan määrätietoisesti ja harkiten. Ei välineet ja innovaatiot edellä, vaan niitä oman tavoitteen saavuttamisessa hyödyksi käyttäen. Lapsi ja nuori edellä, pedagogisesti rakastaen.
Sahlbergin teos on kattava tietoteos ja kannanotto. Tähän on
hyvä päätellä lomaa ja palata suomalaisen peruskoulun ytimeen, oppilaiden,
opetusharjoittelijoiden ja opetussuunnitelmatyön pariin. Tuntuu turvalliselta myös lähettää oma kuopus
aloittamaan koulutietään maailman parhaassa peruskoulussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti