Minulla on 10-vuotias poika. Aina joskus sattuu, että poikaa
ei näy kotona odotettuun aikaan eikä puhelinkaan vastaa. Yleensä puhelin on
kotona, äänettömällä tai sammunut. Soittokierros kavereille tai kavereiden
vanhemmille hälventää huolen. ”Joo, täällä se on, lähetän kotiin.”
Markku Pääskysen romaanissa Sielut (Tammi 2015) 11-vuotias Maija ei saavu aamulla kouluun. Kun
opettaja soittaa kotiin, alkaa vanhempien, Ainon ja Kristianin elämän pisin
päivä. Enimmäkseen he viettävät sitä erillään. Raskaana oleva Aino odottaa
kotona Maijaa tai puhelua. Kristian kulkee Maijan reittejä, koputtaa jokaista
ovea, kysyy jokaiselta vastaantulijalta.
Mietin, miksi sinänsä ajattomat tapahtumat on pitänyt kirjassa
sijoittaa markka-aikaan, mutta tajusin, että mobiililaitteiden käyttö pilaisi
hyvän ongelman.
Ainon ja Kristianin tuskaisen etsinnän rinnalla kuvataan Taitoa
ja Ilaria. He ovat Maijan ikäisiä poikia, jotka hekin etsivät Maijaa, mutta
omalla tavallaan: unohtuvat välillä lasten touhuihin ja päästävät ajatukset omille,
hurmaaville raiteilleen. Päivän edettyä iltaan etsijöitä on jo paljon. Lukija
on tutustunut lähiseutujen asukkaisiin: Romua keräävä herra Hiililä sanoo
nähneensä Ainon kulkeneen metsää kohti. Kaksossisarukset, noidaksi epäilty Aada
ja uskovainen Iida hämmentävät etsijöitä. Kehitysvammainen Tiina leikkii vauvalla,
jota hänellä ei ole. Muu Suomi seuraa radiosta panttivankidraamaa.
Kirja piti otteessaan; halusin tietää, mitä Maijalle on
käynyt. Välillä pelkäsin, ettei suljettua lopetusta tulisikaan – jotenkin se ei
tuntunut sopivan kirjan kerrontatyyliin. Kuitenkin täytyy sanoa, että minulla
kävi jo kirjan alkupuolella mielessä eräs vaihtoehto. Petyin, kun huomasin ajatukseni
osuneen oikeaan. Vihje oli oikeastaan liian helppo. Toisaalta Sielut ei olekaan juonivetoinen jännäri lapsen katoamisesta. Se
ei myöskään ole kirja, jota lukiessa voisi samaistuen kauhistella ja eläytyä
tapahtumiin. Se etäännyttää kerronnallisella rönsyilyllä, runollisuudella ja
abstrakteilla pohdinnoilla:
Mutta ensin tuo tyttö piti löytää. Ja samalla muistaa että yhdelle ihmiselle tie oikeaan on eri suunnasta tulevalle tie suoraan, vasempaan tai takaisin ja että joskus tie oli pelkkä heijastus, harha tai kuvitelma. Jos kulkee etelään päätyy pohjoisen loputtomaan alkuun, jos kulkee pohjoiseen päätyy etelän loputtomaan alkuun, jos kulkee itään päätyy lännen loputtomaan alkuun, jos kulkee länteen päätyy idän loputtomaan alkuun, jos kyvyttömyys lähteä on sama kuin kyvyttömyys päästä perille, niin päinvastoin ja vielä kerran päinvastoin, sillä reitit olivat loputtomia ja ympyrät sulkeutuvia, sillä alkuja on yhtä monta kuin loppuja eikä mikään niistä osu omalle kohdalle.
Tietysti tällainen on omiaan kuvaamaan Kristianin sekopäistä
harhailua. Silti tällaisia filosofishenkisiä mammuttivirkkeitä on kirjassa
mielestäni liikaa. Vaikka Taito onkin poikkeuksellinen lapsi, tällaiset
kuvaukset saivat ainakin minut hymähtelemään:
Yksi Taiton lapsuuden tärkeimmistä asioista oli lukea Salaisuuksien kirjaa joka oli elämän kirja ja kuoleman kirja, rakentaa asioista kuva ja hylätä se, oppia vertaukset ja sekoittaa ne keskenään, oppia salaisuudet ja hylätä ne, tutkia viisautta ja tutkia mielettömyyttä ja ymmärtää ne yhdeksi ja samaksi, tutkia lapsuutta ja tutkia aikuisuutta ja havaita ne erillisiksi mutta yhdeksi, sulkea vihdoin kirja mieli täynnä ja tuntea tyhjyys ja väsymys asioiden edessä, ymmärtää nuo asiat valoksi ja pimeydeksi yhtaikaa, oppia että aika on menneisyys, kulkea tulevaisuuteen selkä edellä, kasvot menneisyyttä kohti, sillä nykyisyyttä ei enää ole, ei ole eikä koskaan tule.
Ehkä olen selkeän virkkeen ja ajatuksen ystävä. Ehkä vain
tyhmä.
Kirja alkaa sumusta ja päättyy sumuun: kirjaimet tulevat
vähitellen näkyviksi ja haihtuvat näkyvistä vähitellen. Myös kansikuva on sumuinen. Sielut luo mielikuvan
päivästä, jonka aikana tunteet, pelot ja ajatukset velloivat holtittomasti ja jokainen
oli ympäröivistä ihmisistä huolimatta yksin ja epätoivoinen, irrallinen sielu.
Jälkeenpäin he puhuisivat paljonkin tuosta päivästä, mutta he muistaisivat yksityiskohdat eri tavoin, he eivät kykenisi puhumaan johdonmukaisin lausein vaan ristiriitaisesti ja jollakin tapaa katkonaisesti – –
Sielut oli
ensimmäinen lukemani Markku Pääskysen kirja. Varmasti tämä uppoaa
lukijakuntaansa, mutta en vakuuttunut siitä, että tämä on minun kirjallisuuttani.
Minä kyllä pidin Pääskysen kielestä, vaikka se pidemmän päälle alkoi tuntua aika raskaalta. Hyvin tarina kuitenkin piti otteessaan, kun piti saada selville, mitä on tapahtunut.
VastaaPoistaMakuasioitahan nämä ovat! Tarina piti otteessaan eikä kieltä missään nimessä huonoksi voi sanoa. Joko tuollaisesta lyyrisestä rönsyilystä pitää tai sitten ei niinkään.
VastaaPoista